ACE5
Leermiddelen blended Als leermiddelen ontwikkelaar ontwikkel ik content voor blended leren. Op dit moment doe ik dat voor een pilot voor MBO Amersfoort. ok voor andere organisaties ontwikkelde ik leermiddelen waarbij de opdrachten ict of social media gerelateerd zijn. __________________________________________________ Digitaliseringslessen voor allochtone en semi-analfabeten Van mei-juli vond een pilot digitaliseringslessen plaats (in Den Haag) voor mensen die de Nederlandse taal aan het leren zijn. De maatschappij digitaliseert. Dat betekent dan iedereen digitale zelfredzaamheid steeds belangrijker wordt. De vraag naar scholing op dat gebied neemt toe, met name ook omdat de overheid in 2017 geheel gedigitaliseerd wil zijn. Ik was mediadocent/coördinator van deze pilot, ik stel het programma samen en ben helpdesk tijdens de pilot. __________________________________________________ Sexting en grooming Aan de hand van materialen van de organisatie Help Wanted, verzorg ik 2 lessen over sexting en grooming. Ze zijn aan de orde van dag. Sexting is recent veel voorgekomen op scholen. Uit onderzoek (via scholieren.com) blijkt dat bijna 23% van de bevraagde jongeren wel eens een naaktfoto of naaktfilmpje van zichzelf gemaakt en verstuurd te hebben. Bijna 60% heeft wel eens een naaktfoto of filmpje ontvangen. Een vijfde van de jongeren heeft weleens een naaktfoto- of filmpje van iemand anders doorgestuurd. In de les maak ik jongeren bewust van de gevolgen van sexting. Waarom stuur je foto's door? Wat zijn de gevolgen? Grooming is al jaren een probleem. Hier gaat het meestal om volwassenen die zich via internet als jonger voordoen en zo meisjes en jongens verleiden om bijvoorbeeld een kledingstuk uit te trekken. Daarna willen de volwassenen (meestal mannen) meer en gaan ze de jongere chanteren. Ik wijs jongeren in de lessen op deze praktijken zodat ze hierop bedacht zijn. __________________________________________________ |
Nieuws over ICT en onderwijsEdubloggers overzicht |